برنامه های شما برای حمایت از خانواده با همه بخش های درونی خود، جزیی از نظام بزرگتر اجتماعی است. چه بسیار که زحمات شما با ناهماهنگی جبهه خودی پایمال می شود و لازم است بین خرده سیستم ها و سیستم های بزرگتر هماهنگی وجود داشته باشد.

هماهنگی های مورد نیاز برنامه خانواده شما که توسط سایر اجزا باید رعایت شود در قالب پیوست های خانواده محور بیان می شود. پیوست های فرهنگی و خانواده محور با بهره گیری از ایدئولوژی پیشرفته و مطابق با شرایط زمان و مکان، زمینه را برای تحقق آرمان ها فراهم می آورند. پیوست ها و سیاست ها نیازمند یک سری ابزارها و الزامات نظری است که مسئولین طی 40 سال گذشته، دقت کافی به آن نداشتند. در این بخش دست اندرکاران خانواده آسیب های موجود را احصا می کنند. سپس با تراوش افکار، راهکارهای عملی را می نویسند. راهکارها را با توجه به تفکیک نقش ها تقسیم بندی می کنند و به بخش های همکار بیرون از مجموعه خود پیشنهاد می دهند. در این زمینه دو راهبرد اصلی به نظر نویسنده می رسد:

* پیشنهاد سیاست های تسهیل و هماهنگی، مثل اصلاح دستورالعمل پرداخت حقوق و کارایی به نفع ازدواج و فرزندآوری، پذیرش حمایت از متاهلین در شهریه دانشگاه، فیش غذا، سنوات تحصیلی و ... حمایت در قالب ساعت کار و روان شناسی صنعتی مرتبط به کارخانجات و طرح موضوعات در فضای صمیمانه با مسولین و شوراها، همچنین می توان حمایت هایی را برای تسهیل ازدواج به منابع انسانی یک اداره ارایه کنیم. پیشنهادات همه هزینه بر نیستند. می توان پیشنهادات را بر اساس سطح هزینه یا سطح اثربخشی و اهمیت دسته بندی کرد و البته پیگیری مداوم نیاز دارد چون سازمان ها به تغییر عادات میل ندارند. می توان به معاونت دانشجویی یک دانشگاه راهکارهای انگیزش به آموزش و مشاوره و ازدواج را مثل تخفیفات در خوابگاه و غذا و وام های صندوق رفاه پیشنهاد کرد. حمایت های مالی و دستورالعملی دانشجویان متاهل به رییس دانشگاه نیز در این زمینه قابل ارایه است.

* طراحی اصول لازم الاجرا در همه فعالیت های سازمانی و ملی، در این بخش می توان، اصولی طراحی شود و به عنوان اصول حاکم بر برنامه ها به دانشگاه یا شهرداری یا صدا و سیما پیشنهاد شود. مثلا دعوت و بالابردن هنرپیشه و فوتبالیستی که چند بار طلاق گرفته کاملا با سیاست حمایت از خانواده مغایر است و این ناهماهنگی بسیار مهلک است. این ناهماهنگی بسیاری از زحمات معلمان و مشاوران را پنبه می کند. چه بسا ساعتی فعالیت هنری یا رسانه ای یا شوخی نابه جای مجری، ده ها ساعت به کارایی فرصت های آموزشی و مشاوره اضافه کند یا صدمه بزند. دعوت از هنر پیشه در برنامه ای با 10 میلیون نفر بیننده وقتی بگوید به جای فرزند به سگ توجه دارد و رابطه عاطفی با سگ خود را تعریف کند فاجعه است. این ملاحظات در بین غیر مسلمانان با دقت بسیار بالا انجام می شود. در غرب با وجود این که در مبانی خود با فمنیسم و هم جنس گرایی این دو بلای خانواده گریبان گیر هستند، ولی بسیار دقیق بر پیوست خانواده محوری برای تمام فعالیت های رسانه ای و تسهیل ازدواج و الگوسازی از خانواده های پر جمعیت و بالا بردن افراد مشهور خانواده دوست کار می کنند. تقویت آثار هنری هنرمندان با محوریت تعالی خانواده و هنرهای 8 گانه به تنهایی وادی گسترده ای در پیوست های خانواده محور دوستان و دشمنان است.

در انگلستان پژوهشکده مکتب کمبریج در دپارتمان اقتصادی خود، دستورالعملی برای حمایت از خانواده در کشورشان تهیه کردند و در پایان آن نوشتند اگر به ارزش معنوی خانواده هم اعتقاد ندارید، آن را به عنوان موتور محرک اقتصاد حمایت کنید. در آمریکا فعالیت های رسانه ای باید با پیوست الزامات خانواده محور تطبیق داشته باشد و حضور مسولین ارشد با خانواده و زن و فرزند و نوه و تعداد فرزندان امتیاز مطبوعاتی محسوب می شود و اجازه ندارند، هنرپیشه های سگ باز یا مطلقه را به دورهمی های پر مخاطب تلویزیونی دعوت کنند.

در کشور ما شخصیت های محبوب مردم هستند. بسیار متاسفم از مدیر برنامه ای که مهمانش به سگ خود می نازد یا مدیر برنامه ای که هنرپیشه‌های مجرد یا مطلقه را در تیتر برنامه قرار می دهد. ما باید به هنرپیشه و فوتبالیست خانواده دوست که با فرزندانش عکس های صمیمی دارند بها بدهیم. شناسایی کنیم و بالا ببریم و به دیگر افراد مشهور نشان دهیم که اگر می خواهند موفق باشند و تصویرشان روی آنتن برود در نظام جمهوری اسلامی، خانواده دوستی، عشق به همسر، پوشش مناسب و تعداد فرزندان؛ ارزش است. ....

لازم است در هیات اندیشه ورزی روی پیوست های خانواده محور سایر فعالیت ها حتی معماری زیارتگاه ها، مصلی نماز جمعه، اماکن تجاری دقت و پیشنهادات را یادداشت کنیم. بسیاری از اماکن طراحی مناسب خانواده ندارند. پیشنهاد سیاست ها و پیوست های خانواده محور به این موضوعات می پردازد. این بخش از فعالیت های شما، آسیب شناسی خود را در جریان فعالیت های آموزشی، مشاوره ای، تسهیل گری و همسان گزینی دریافت می کند