در ادامه متن برخی از مدل های شایستگی را با شما به اشتراک می گذاریم.
با سلام و احترام حضور شما عزیزان
* مدل شایستگی برای طراحی برنامه مجموعه های مختلف کاربرد دارند. بیشترین کاربرد مدل ها در مجموعه های علوم انسانی، مجموعه های آموزشی، کارآفرینی و فرهنگ سازی است. منابع انسانی موسسات و شرکت ها هم از مدل های شایستگی استفاده می کنند و خط مشی برای رشد انسان ها و توسعه فردی اجتماعی نیروها دارند.
* این مدل ها زمینه ساز نقشه راه متولیان است (برنامه استراتژیک) و به کمک آن برنامه راهبردی (ارکان برنامه، برنامه تاکتیکی) و فعالیت ها طراحی و اجرا می شوند.
* مدل ها به گونه ای نوشته می شود که با ابزارهای در دسترس داخل مجموعه (شرکت، دانشگاه ... ) قابلیت پیگیری داشته باشد
در سطوح متوسط مدل ها دنبال راه های نظام مند ملی نیستیم. هر چند این تحقیقات و پایش آن ها به نظام سازی کلان کمک می کند.
* رویکردهای برنامه ریزی:
در انواع برنامه ریزی به : چشم انداز (و برنامه کلان)، ارکان برنامه (برنامه تاکتیکی) و فعالیت ها(ی هر رکن برنامه) توجه می شود.
در رویکرد دیگر به : برنامه ریزی پلکانی (شروع از نقطه1 به سمت نقطه2برای صعود به قله شایستگی ها) و برنامه ریزی پازلی (پر کردن دونه های خالی با سمت و سوی مدل شایستگی) دنبال می شود.
برنامه ریزی و اجرای پلکانی: بهتر و اثربخش تر است ولی نیازمند ثبات مخاطب (در دسترس بودن مدت مناسب یک شخص)، ثبات سیاست های مجموعه شما، ثبات مجموعه های به هم پیوسته (مدرسه، دانشگاه، مسولین خدمت وظیفه و نهادهای فرهنگی) است.
برنامه ریزی پازلی ساده تر است ولی مهم است که دائم به راهبردها توجه داشته باشد چون خیلی در خطر بیش فعالی، کارهای جزیره ای ناهماهنگ و اکتفا به نوک زدن و رها کردن است.
در هر دو نوع برنامه پلکانی و پازلی: نقشه راه و مدل شایستگی مهم است.
* بر اساس مدل های شایستگی، شاخص های کمی استخراج می شود و معیار مهمی برای ارزیابی کمی و کیفی و بررسی وضع موجود و وضع مطلوب هستند.
این شاخص ها اهمیت زیادی در ارزیابی برنامه ریزی، بررسی اثربخشی برنامه ها، بازخوردگیری، برنامه ریزی مجدد و پرهیز از اقدامات کم اثر دارد و سه ویژگی در شاخص ها مهم است:
1. حد بهینه در گسترش و تعداد شاخص ها(نه خیلی زیاد و نه خیلی کم) نقصان زیاد یا بسط بی رویه به اجرای مطلوب برنامه ها صدمه می زند.
2. قابلیت اندازه گیری
3. و قابلیت انتقال و آموزش به دیگران
*دقت بفرمایید که در برنامه ریزی بر اساس مدل های شایستگی، اصول حاکم بر برنامه مهم هستند و دائم باید رصد شوند:
اصول حاکم بر برنامه
اصول حاکم بر برنامه به صورت زیر پیشنهاد می شود. هر کدام گفتگوهای مفیدی وجود دارد.
هماهنگی اهداف میانی و اهداف نهایی (چه بسیار برنامه هایی که در مسیر از اهداف اصلی دور می شوند و حد بهینه ندارند.) |
تناسب (برنامه با آسیب ها و امکانات) |
جامعیت (خلاء ها را پر کند.) |
شفافیت (موجب سردرگمی و تشویش مجری نباشد.) |
هماهنگ با بهره وری نهایی (هر واحد وقت و نیروی اضافی به صورت مساوی به بهره برداری اضافه نمی کند. گاهی بازدهی نزولی دارد.) |
با کمترین هزینه فرصت (بحث ضروری کارهایی که با هزینه و فرصت این اقدام از آن اقدامات محروم می شویم) |
با کمترین آثار منفی جانبی |
با قابلیت پایش و سنجش اثربخشی |
1. دریافت مدل شایستگی نوجوانان و جوانان با تاکید بر سنین 15 تا 25 سالگی دریافت
2. دریافت مدل شایستگی دانشجویان (شایستگی های کلی و برنامه ریزی برای بهبود با تکیه بر ابزارهای فرهنگی)
دریافت نمای اولیه و کلی
2.1. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد نشاط و معنویت
2.2. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد دین داری و عقلانیت
2.3. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد ارزش های انقلاب اسلامی و انتظار فرج
2.4. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد روحیه علمی و فناورانه
2.5. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد امید به کسب و کار و آینده روشن شغلی
2.5.1. روش خودآموز نقشه راه زندگی شغلی
2.6. چند برنامه فرهنگی پیشنهادی برای رشد امید به ازدواج پایدار و آسان و حفظ زندگی
2.6.1.پیشنهادات متنوعی در صفحه efcf.ir نوشته شده
2.6.2. خلاصه یک صفحه ای از آن در این یادداشت ملاحظه فرمایید
2.6.3. دریافت متن شاخص های خرد نگر خانواده (مناسب ارزیابی و پایش خانواده خودمان) دریافت
2.6.4. دریافت متن شاخص های کلان نگر خانواده با لینک های فعال (مناسب ارزیابی و پایش مجموعه های حامی خانواده، ارزیابی اولیه و روند پیشرفت) دریافت
2.6.5. دریافت طرح های گرافیکی با توجه به مبانی اسلامی و انقلابی خانواده www.b2n.ir/tarhha
2.6.6. بهبود کانون های ازدواج در دانشگاه ها
2.6.7. سه الگو پیشنهادی و آموزشی برای توانمندسازی واسطین محترم ازدواج
2.6.8. بررسی علل عدم موفقیت برخی مراکز و همکاران واسط ازدواج
2.6.9. پیشنهاداتی برای تسهیل ازدواج در مجموعه های دولتی و نظامی
2.6.10. بلوغ اقتصادی و ازدواج مناسب
2.6.11. مجموعه کم نظیری از جزوات آموزشی و (پمفلت) مشاوره
2.6.12. بهبود شاخص های پایش برنامه حمایت از خانواده