تسهیل گری ناظر به چند بعد است:

* ازدواج آسان و کمک به تشکیل زندگی جوانان کار ارزشمند و بی‌نظیر است. حذف آیین و برنامه های غلط و پرهزینه در امر ازدواج و جایگزین کردن روش های ساده با بهره گیری از فرهنگ نبوی و الهام از ائمه اطهار (ع) می تواند زندگی سالم و سعادتمند را برای جوانان ما رقم بزند. پایین آوردن سطح توقعات خانواده ها، حذف مراسم پرهزینه و جایگزین شدن آن با روش های ساده و استفاده از سفرهای معنوی و زیارتی، ارایه تسهیلات لازم برای زوج های جوان و اشتغال آنها در یک ازدواج آسان مهم است. البته مهمانی و اطعام و آماده کردن عروس و داماد از سنت های نبوی است و آغاز زندگی مشترک حضرت علی و حضرت فاطمه زهرا (س) پیام های زیادی در رابطه با زندگی دارد که همه مردم جامعه به ویژه جوانان باید به آن توجه کنند. لازم است سبک زندگی مبتنی بر نگاه الهی باشد و بهترین الگو برای جوانان بهره گیری از زندگی اولیای خداوند است. مساله الگوها قبلا مطرح شد و مشاوره متولیان برای والدین، مصرف وام های ازدواج به اضافه تسهیلات مسکن یکم (با نرخ8درصد) می تواند موجب خانه دار شده زوج در حاشیه شهر باشد. زوجی که با این وضعیت درآمدی خواب اجاره کردن یک سرپناه را هم نمی بیند، با تدابیر خوب روی موج تورم سوار می شود. برای شادی و مهمانی آن ها و جهیزیه هم تدابیر خوبی وجود دارد.

* مساله دیگر تسهیل گری، وظایف قانونی مسولان است. قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب دی ماه 1384 است. بیش از 15 سال از تصویب ان گذشته است. متن آن را در نشانی پیوستی مطالعه فرمایید.[1] بر اساس ماده ۱۳ قانون فوق، وزرای امور اقتصاد و دارایی، کشور و راه و شهرسازی، مسئول حسن اجرای این قانون در برابر مجلس شورای اسلامی هستند. در مواد ۴ و ۶ این قانون بر تشکیل کمیته سامان ازدواج در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین تامین فضا برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج تأکید شده و وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین مسکن موقت برای زوجهای جوان، وام مسکن و وام ودیعه اجاره برای جوانان تکالیف قانونی دارد. در مواد ۲ ، ۳ و ۹ این قانون بر احداث مسکن موقت جهت تحویل به زوج‌های جوان به مدت حداکثر سه سال تأکید شده است. این قانون به وزارت اقتصاد و دارایی تکلیف کرده که برای اعطای تسهیلات برای ازدواج جوانان، وام ودیعه جهت اجاره مسکن و وام خرید مسکن اقداماتی را انجام دهد و لازم است وزرای مذکور به صورت نوبه ای توضیح دهند در رابطه با این قانون چه گام‌هایی برداشته شده است.

* برگزاری جشن های ازدواج برای زوج های دانشجویی، زوج های مسجدی، زوج های شرکت پیشرو و ... بسیار ارزشمند است. تقریبا هر مرکزی به یک سری شرکت ها و منابع دسترسی دارد و می تواند با کمک آن ها جشن ازدواج و هدایای ارزشمندی را تهیه کند. این تلاش ها بیشتر از پول به روحیه تعاملی و روابط عمومی متولی خانواده ارتباط دارد. نگاه خیریه و نگاه اسپانسری هر دو مهم است و به اعتماد به نفس متولی هم ارتباط دارد. متولیان می توانند علاوه بر منابع مرتبط، با شرکت های برتر ایران مکاتبه کنند و با تیزرهای فوق العاده و کوتاه و اثربخش، نظر آن ها را جلب کنند. لیست این شرکت ها هر ساله در سایت سازمان مدیریت صنعتی ایران منتشر می شود. علاوه بر موارد بالا به متن یک نمونه نامه توجه کنید که در جریان جشن های ازدواج تهیه و پیگیری شده است:

به : مدیر عامل محترم ....

موضوع: حمایت مالی از جشن ازدواج دانشجویی

سلام علیکم:

با احترام و آرزوی بهروزی، دانشگاه ... برای بهبود کیفیت زندگی دانشجویان، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را در زمینه های مشاوره، ازدواج، اشتغال و کارآفرینی و پروژه های فنی پیش بینی کرده است.

در سال گذشته بیش از دو میلیارد و دویست میلیون تومان هدایا و وام قرض الحسنه برای جشن ازدواج دانشجویان با پوشش خبری رسانه ها فراهم شد و حس امید را در دل جوانان این مرز و بوم روشن کرد. امسال نیز شاخص های فوق روند پیش رونده دارد:

*زمان جشن ازدواج جدید اسفندماه۹۶ خواهد بود و پیش بینی ۱۵۰ ازدواج دانشجویی را در دوره 18 ماهه داریم. تعداد مدعوین جشن ۱۲۰۰ نفر هستند و با پوشش رسانه ای، تیزر ۳۰ ثانیه ای، اعلام خبر کوتاه، گزارش خبری ۳۵ دقیقه ای در صدا و سیما و گزارش مطبوعات همراهی می شود.

*زمینه های همکاری:

پیشنهاد می شود، در صورت امکان در قالب کارت هدیه، وام قرض الحسنه، تسهیلات بانکی، پوشش بیمه های همکار، اوراق حق تقدم بانک مسکن، مشوق هایی در قالب مسکن یکم، مسکن جوانان و ... برای این جوانان به حامیان این اقدام مبارک بپوندید. ضمنا امکان تبلیغ عنوان حامیان بر اساس توافق وجود دارد.

در صورت صلاحدید آقای ...  به صورت حضوری موارد را توضیح می دهند. (تلفن.... )           با تشکر از بذل توجه شما

* در ریز فعالیت های این بخش، باید مرتب مراکز کسر خدمت سربازی، کارهای پاره وقت (سایت های دورکاری freelancer)، خدمات دانش بنیان، جهیزیه های نقدی و قسطی زیر قیمت بازار و روش های سوار شدن روی موج تورم را بازگو کنیم و چه بسا توجیه والدین مهم تر باشد.