ترکیب نشاط و معنویت به عنوان یک برنامه و ارکان برنامه؛ پرونده بسیار زیبایی است. «نشاط و معنویت» دو روی یک سکه حیات بخش برای دانشجو هستند؛ چرا که نشاط، جلوهٔ بیرونی سلامت روان و امید است و معنویت، منبع درونی آرامش و معناست.
چه بسیار سنت ها، سفارش ها و بازی های محلی و فعالیت های مسجد محور و تکنیک های هنر درمانی که ما از آن غافلیم
و برخی از مراجعات مشاوره و آموزش و دادگاه و حتی شبهات اعتقادی نسل جوان را برطرف می کند.
افراد با نشاط، با آمادگی تجزیه و تحلیل بهتر و خودآگاهی کامل تر، حل مساله بهتری خواهند داشت.
این فعالیت ها با توجه به کاهش شدید صله ارحام و تفاوت های فرهنگی درون خانواده ها و فامیل ها،
ضرورت دو چندان پیدا کرده است.
دریافت مبانی نظری نشاط و شادابی و خلاصه راهکارهایی مثل: هنر درمانی، بازی های خانوادگی و محلی و ... به یادداشت http://B2n.ir/h14461 مراجعه فرمایید.
برنامهٔ تاکتیکی برای این هدف باید هر دو عنصر را به طور همزمان و به شکل ارگانیک تغذیه کند.
طرح تاکتیکی: «کاروانهٔ سرور و سروش»
این نام، ترکیبی از مفهوم "کاروان" (همراهی، حرکت جمعی)، "سرور" (نشاط، شادمانی) و "سروش" (فرشتهٔ پیامآور الهی، نماد معنویت) است. این طرح یک رویداد ترکیبی چندبخشی است که در یک بازهٔ زمانی مشخص (مثلاً یک هفته یا یک ماه) اجرا میشود.
هدف کلی:
ایجاد و تقویت پیوند عمیق و تجربهشده بین "نشاط اصیل" و "معنویت کاربردی" در زندگی دانشجویی.
مخاطب:
تمامی دانشجویان، با تأکید بر جذب افرادی که ممکن است از برنامههای صرفاً مذهبی سنتی فاصله داشته باشند.
ساختار اجرایی: ترکیب چند تکنیک در یک بسته
این طرح متشکل از ایستگاههای مختلف (ریز فعالیت) است که دانشجو میتواند بر اساس علاقهٔ خود در آنها مشارکت کند.
ایستگاه ۱: "کنج خلوت و آینه" (معنویت شخصی و خلاقانه)
* قالب: یک فضای آرام و زیبا با نورپردازی ملایم و موسیقی بیکلام آرام.
* فعالیتها:
* دیوار نجوا: دانشجویان میتوانند دغدغهها، آرزوها یا شکرگزاریهای خود را روی کاغذهای رنگی بنویسند و به دیوار بزنند.
* کارگاه خلاقیت معنوی: ساخت "نگینهای دعا" (با مهره و نخ)، نوشتن یک نامه به خودِ آینده، یا خلق یک تابلوی نقاشی انتزاعی با الهام از مفاهیمی مانند "آسمان"، "آرامش" یا "نور".
* قفسهٔ کتابهای جانبخش: معرفی و امانت دادن کتابهای کوتاه و پرامید مانند "کیمیاگر" (کوئلیو)، "مردی به نام اوه" (باکمن) یا کتابهای شاعرانه مانند اشعار سهراب سپهری.
ایستگاه ۲: "طبیعت، نجواگر حکمت" (نشاط جمعی در دل طبیعت)
* قالب: یک اردوی کوتاهمدت نیمروزه به یک پارک، باغ یا کوهپایه.
* فعالیتها:
* پیادهروی گروهی و سکوت: یک بخش کوتاه از مسیر در سکوت کامل طی شود تا دانشجویان به اصوات طبیعت (آواز پرندگان، وزش باد) گوش دهند.
* پیکنیک مشارکتی: هر نفر یک خوراکی ساده میآورد و با هم به اشتراک میگذارند.
* دعا و مناجات در دل طبیعت: یک دعای جمعی کوتاه و غیررسمی (مانند دعای عرفه) خوانده شود تا پیوند "عبادت" و "طبیعت" تجربه شود.
ایستگاه ۳: "شب شعرها" (نشاط هنری و عرفانی)
* قالب: یک شب شعر با حالوهوای امید و معنویت.
* فعالیتها:
* خوانش شعر: شعرهای امیدبخش و عرفانی از شاعرانی مانند مولوی، حافظ، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد (با انتخاب بیتهای پرامید) و شاعران معاصر.
* موسیقی اصیل: اجرای زندهٔ موسیقی اصیل ایرانی یا نوحههای امیدبخش و دارای ملودی زیبا (مانند برخی مداحیهای معاصر).
* کُر جمعی: خواندن یک سرود یا تواشیح ساده و انرژیبخش به صورت گروهی.
ایستگاه ۴: "خدمت، بالِ پرواز" (نشاط ناشی از ایثار و کار گروهی)
* قالب: یک برنامهٔ خیریهٔ گروهی.
* فعالیتها:
* پویش "یک هدیه، یک لبخند": جمعآوری کتاب و اسباببازی برای کودکان بیمارستان یا مناطق کمبرخوردار.
* کارگاه پخت نان و تقسیم آن: دانشجویان به صورت گروهی نان میپزند و آن را در محله یا بین نیازمندان توزیع میکنند. این کار نشاط ناشی از "کار دستهجمعی" و "ایثار" را توأمان تجربه میکند.
ایستگاه ۵: "رویکردهای فراوان هنری"
توجه به هنر و جنبه های مختلف، آموزش هنری، هنر درمانی، جسنواره ها و ... خیلی روی عنصر نشاط تاثیر دارد.
B2n.ir/h14461
ایستگاه ۶: "توجه به ظرفیت عظیم زیارتگاه ها و ترکیب نماز جمعه با طبیعت گردی"
می توان از برنامه های ترکیبی
برای تشویق به حضور و درک نماز جماعت و اعتکاف و جلسات قرآنی در کنار سینما یا گردشگری بهره بگیریم.
ایستگاه ۷: "دنیایی از فرصت ها در گردشگری"
یک مدیر فرهنگی از ظرفیت های مختلف طبیعی، ملی و مذهبی؛ برای کمک به نشاط و معنویت بهره می گیرد و در سطر بعدی چند مسیر گردش گری کم هزینه و اجرا شده در شهر تهران پیشنهاد می شود.
مسیرهایی در کنار هم با در نظر گرفتن ترافیک و جاذبه های موجود در هر منطقه
Www.B2n.ir/hb4399
نکات مهم در برنامه تاکتیکی بهبود نشاط و معنویت
* تنوع سلیقهها: به دانشجو حق انتخاب میدهد. یک دانشجو ممکن است از "کنج خلوت" استقبال کند و دیگری فقط در "طبیعت گردی" شرکت کند.
* تلفیق عمل و احساس: نشاط فقط "شادی کاذب" نیست؛ نشاط ناشی از خلاقیت، طبیعت، ایثار و زیباییشناسی است.
* معنویت چندبعدی: معنویت را در قالبهای مختلف (فردی، جمعی، هنری، عبادی، خدماتی) ارائه میدهد.
* غیرمستقیم و تجربهمحور: به جای سخنرانی دربارهٔ نشاط و معنویت، خودِ این تجربیات، آن را به دانشجو القا میکنند.
* قابل اجرا با بودجههای مختلف: بسیاری از این بخشها با کمترین هزینه قابل اجرا هستند.
* در تمام این ایستگاهها، بر شاخصهای نشاط اصیل (مثل مشارکت، خلاقیت، احساس تعلق و امید) و معنویت کاربردی (مثل شکرگزاری، توجه به زیباییهای جهان، خدمت به خلق و مناجات) تأکید مستقیم ولی غیرمستقیم وجود دارد.
* قلب کار فرهنگی، همین "ایجاد فضا" و "تلفیق غیرمستقیم" است.
* برای شروع میتوانید یک یا دو ایستگاه را به صورت آزمایشی اجرا کرده و بر اساس بازخورد دانشجویان، آن را گسترش دهید.
* در مرحله اجرا برای
-جزئیات بیشتر ایستگاهها،
-لیست منابع (کتاب، پادکست، فیلم) برای موضوعات خاص،
-ایدههای کوچکتر و عملیاتیتر
می توان جلسات اندیشه ورزی داشته باشیم.
* در متن گسترده ای به جنبه های نشاط پرداخته ایم.
http://B2n.ir/h14461
امیدوارم این طرح ها چراغی روشن در فضای دانشگاه باشد.