امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه های اجتماعی اولویت دار مهم است. البته مشکلاتی هم وجود دارد و سود پرستان سلطه جو و گنهکاران آلوده و خودخواه، موافق نیستند و حتی در مقام اذیت و آزار، و متهم ساختن آمران به معروف و ناهیان از منکر بر می‌آیند که بدون صبر و استقامت و شکیبائی هرگز نمی‌توان بر این مشکلات پیروز شد. (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه ج17، ص53)

امربه معروف و نهی از منکر ماهیت متفاوتی نسبت به آموزش و مشاوره دارد و خواست والدین یا مطالبه اجتماعی را در قبال رفتار یک نفر بیان می کند. در سوره تحریم آیه۶ به ضرورت امر به معروف در خانواده اشاره شده است: «یایها الذین ءامنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خودتان و کسانتان را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگهاست حفظ کنید. بر آن (آتش) فرشتگانی خشن (و) سختگیر (گمارده شده) ‌اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچی نمی‌کنند و آنچه را که مامورند انجام می‌دهند.»

 از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چگونه اهل خود را از آتش نگهداری کنیم؟ فرمود: «به آنان امر به معروف و نهی از منکر کنید.» (کلینی: کافی، ج5، ص62، ح3)