دایره نکات مشاوره ای و داستانک ها خیلی گسترده است. نمونه های ذکر شده در جهت هم فکری اولیه تهیه شده است.

 

تعالی خانواده با هنر نمایش

علی هوشیار

دایره نکات مشاوره ای و داستانک ها خیلی گسترده است. نمونه های ذکر شده در جهت هم فکری اولیه تهیه شده است.

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

هنر موهبت و نعمت خاص خداوند به انسان است. انسان، این برترین خلقت الهی با عنصری به نام هنر، روح خود را صیقل می‌بخشد و بهتر در مسیر کمال و رشد حرکت می کند. هنر رکن مهمی از حیات و فرهنگ آدمی است که توجه فراوانی را به خود جلب و هواخواهان بسیاری را متوجه خود می‌کند.

هر هنرمندی به نحوی دارای اعتقادات و نگرش‌هایی است که به خودی خود در اثر هنری او نمایان می‌شود. هنرمند مسلمان نیز دارای نگرش‏ها، باورها و اعتقاداتی است که از جهان‌بینی الهی او نشات می‌گیرد و در اثر او نمایان می‌شود. بنابراین، وقتی فرهنگ، خدایی و دینی می‌شود، شعر هنرمند، دینی می‌شود، موسیقی‌اش دینی می‌شود، نقاشی‌اش نیز دینی می‏شود. دینی شدن هنر به این مفهوم نیست که مثلاً موضوعی دینی همچون جنگ خیبر را نقاشی کنیم. البته آن هم نوعی حماسه دینی است، اما دینی و اسلامی بودن هنر یعنی ما باورهای خود از اسلام، فرهنگ اسلامی و حکمت اسلامی را در هنرمان جاری کنیم (ربیعی به نقل از آیت اللهی، 1388: 31). هنر دینی، هم برآمده از تهذیب نفس هنرمند است و هم بستری برای تهذیب اخلاقی او و این همان هنر متعالی است.

در میان اندیشمندان این حوزه، هنرمندی که فقیه مسلّم و اسلام شناس خبره باشد، مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی است که در طول سی سال، در سخنرانی‌ها، پیام‌ها، نامه‌ها، مواعظ و ارشادات خویش به تبیین و بررسی این امر پرداخته است. مقام معظم رهبری در بیانات خویش تعهد، تعالی و دینی بودن هنر را وابسته به سه عنصر محتوا، قالب و جهت می‌دانند:

محتوا: «هنر دینی به هیچ‌وجه به معنای قشری گری و تظاهر ریاکارانه دینی نیست و این هنر لزوماً با واژگان دینی به وجود نمی‏آید. چه بسا هنری صد در صد دینی باشد، اما در آن از واژگان عرفی و غیردینی استفاده شده باشد. ... هیچ لزومی ندارد که در محاوره سینمایی یا در تئاتر، نام یا شکلی که نماد دین است، وجود داشته باشد تا حتماً دینی باشد؛ [مثلاً] شما می‏توانید در باب عدالت [که یک مفهوم عمیق دینی است]، رساترین سخن را در هنرهای نمایشی بیاورید، در این صورت به هنر دینی توجه کرده‏اید. آن چیزی که در هنر دینی به‌شدت مورد توجه است، این است که این هنر در خدمت شهوت و خشونت و ابتذال و استحاله هویت انسان و جامعه قرار نگیرد.»

قالب: «همه قالب‏های هنری، موهبت‏های خداییاند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمان‏های والای خدایی باشند.» «اگر بهترین مضامین در یک قالب شعری بد ریخته شود، اثر مطلوب را نخواهد بخشید. کار هنر با محتوا پایان نمی‏یابد، قالب نیز ارزش بسیار دارد. ظرف نازیبا، مظروف زیبا را زشت جلوه می‏دهد»

جهت: «بعضى خیال می‏کنند هنر مساوى است با لاابالی‏گرى و بى‏دینى؛ این غلط است. ... آنچه در هنر ایراد دارد و اهل بصیرت همیشه ایراد گرفته‏اند، جهت غلط هنر بوده است. هنر را کشاندن به جهت اغواى انسان و بى‏بندوبارى انسان، این بد است؛ والّا هنر اگر با روح دین، با جهت‏گیرى دین باشد، از برجسته‏ترین پدیده‏هاى وجود انسانى است.»

با توجه به نکات بیان شده در مورد جایگاه هنر، ما هر ساله جلسات خانوادگی در سازمان ع.س ودجا، نهاد رهبری و ...  با اهداف مشخص و با عنوان: طرح بصیرت، تعالی معنوی، خانواده ولایی و جلسات برخط، مشاوره های فردی، اردوهای زیارتی و نظایر آن برنامه ریزی و اجرا می کنیم.

متن حاضر پیشنهاد می کند با توجه بیشتر به قالب های هنری و معجزه هنر، بهره وری و نفوذ ارزش های الهی و مهارت های کاربردی در حوزه خانواده را افزایش بدهیم.

 امید است که مقبول حضرت بقیة‌الله روحی‏فداه قرار گیرد. ان شاءالله

 

هدف

افزایش بهره وری در جهت تعالی خانواده

افزایش جذابیت جلسات خانوادگی سازمان عقیدتی سیاسی ودجا و سازمان های همکار

راهبرد

استفاده از ظرفیت هنرهای 7 گانه به ویژه نمایش

استفاده از ظرفیت کار تیمی در مجموعه کارفرمایی

استفاده از ظرفیت خود ما به عنوان بازار مصرف

ضرورت موضوع

1. با توجه به تکرار برنامه های یکنواخت در سال های طولانی، انتخاب روش های جذاب و موثر در انتقال مفاهیم اهمیت زیادی دارد.

2. در میان ابزارهای انتقال پیام آموزشی و مشاوره، هنر نمایش به خاطر برقراری ارتباط رودرو و مستقیم با مخاطب تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد و در سایر رشته های هنری کمتر این تاثیر پذیری وجود دارد.

3. رده ها به تنهایی امکان سرمایه گذاری و انتخاب روش های هزینه بر را ندارند، اما با تشکیل اتاق های فکر و آسیب شناسی رده های مشابه می توان به کمک هم افزایی ایجاد شده و سفارش کار بیشتر و استفاده از تخفیف جمعی در قرار با تیم نمایش و استاد مشاور، با تولید محتوای موثر، در تمام رده های هماهنگ شده استفاده کنیم.

4. بزرگترین بازار مصرف خود ما هستیم و نیازهای مخاطبین ما بسیار زیاد است. کار انجام نشده و خلاء های کسب مهارت زیاد هستند و کار روی مشکلات مخاطبین می تواند به بهبود سبک زندگی آن ها منجر شود.

5. فرزندان خوب و استعدادهای زیادی در محله ها، مساجد، دانشگاه ها و مدارس وجود دارند. برای فعال کردن آن ها مساله اول، بودجه نیست. هر چند که تجهیز امکانات و هزینه مدرس و حق الزحمه تمرین مهم است ولی مساله اصلی تماشاگری است که از کار استفاده و لذت ببرد. اگر کارهای تیمی ما تقویت شود و سفارش کار متناسب با نیازمان داشته باشیم، این بچه ها حتی در بوستان های نزدیک شبانه روز تمرین می کنند و خود را برای اجرا آماده می کنند و اولیا و دانشجویان هنردوست همکاری بی شائبه خواهند داشت.

 

نکات اجرایی

1. مسولین فرهنگی رده هایی که حاضر به همکاری با هم هستند به عنوان تیم کارفرما در کنار هم قرار بگیرند.

2. یکی از اصلی ترین آسیب های مشترک خانواده ها یا راهکارهای موثر فرهنگی و آموزش خانواده های کارکنان ودجا را انتخاب کنند. دقت کنیم که آسیب ها در میان رده ها، گروه ها یا ادارات توافق کرده مشترک باشد.

3. هم دلی و هماهنگی درباره نقشه دشمن و نقشه راه پیش رو جبهه خودی و درک درستی از آنچه می خواهیم و نیاز داریم، بسیار مهم است.

4. توجه به مراحل رشد انسان ها و تلاش برای جهت دادن به استعدادها و دغدغه های مخاطبان به تناسب شرایط شان مهم است.

5. در برنامه ریزی به زمینه های هنر توجه داشته باشیم.

هنر اول) موسیقی نظیر؛ نوازندگی، آهنگسازی و

هنر دوم) هنر حرکات ورزشی نمایشی نظیر؛ آکروبات، سیرک، توپ ورزشی و

هنر سوم) هنرهای ترسیمی نظیر؛ طراحی، نقاشی، عکاسی، خطاطی و

هنر چهارم) هنرهای تجسمی نظیر؛ معماری و دکوراسیون، مجسمه‌سازی، خیاطی و طراحی لباس، شیشه گری و

هنر پنجم) هنر ادبیات نظیر؛ نویسندگی، شعر، داستان، فیلمنامه و

هنر ششم) هنرهای نمایشی نظیر؛ تئاتر، اجرای نمایشنامه، شعرخوانی، نقالی، تعزیه و

هنر هفتم) هنر سینما نظیر؛ بازیگری، کارگردانی و

هنر هشتم) هنر بازی‌سازی؛ طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای و

6. برنامه ریزی در قالب دو سناریو باشد. شرایط کرونایی و شرایط عادی قابل استفاده باشد. در شرایط عادی نیاز زیادی برای جلسات بصیرتی، اردوها و زیارت ها؛ نیاز است. در شرایط کرونایی نیز با گستره کانال های پیش رو و جلسات برخط، اثرگذاری این روش ها کمتر نیست و نیاز و خلاء جدی وجود دارد.

7. برآورد مناسبی از هزینه نمایش نامه، تمرین و اجرا و مشایعت استاد مشاور همراه تیم نمایش داشته باشند.

8. تعداد نمایش مورد نیاز را در سال بعد برآورد نماییم. هر کدام از اعضای تیم کارفرما نیاز به چه تعداد برنامه دارد؟

9. زمان بندی جهت پیشگیری از اختلاف در زمان های خاص مثل آستانه اعیاد که بسیاری از متولیان مایل به برنامه در ساعت خاصی هستند، انجام شود.

10. زمان کلی اجرای نمایش در یک برنامه فکر شود.

11. زمان ارایه توضیحات مشاور چقدر باشد؟ بهتر است مشاور به صورت بخش بخش همگام با نمایش صحبت کند یا در انتهای نمایش و با مشارکت حضار صحبت نماید؟ یا فقط نمایش باشد.

12. کنترل مرحله به مرحله نمایش نامه و فرایند کار مهم است، تا بعدا با اختلاف بین اعضای تیم کارفرما و پیمان کار مواجه نشویم.

13. انتخاب استاد مشاور در دسترس و خوش صحبت که خیلی از نظر زمانی در تنگنا به ویژه در مناسبت های پیش رو نباشد.

14. در زمینه فوق نمایش نامه نوشته شود. متن نمایش با دقت استاد مشاور و تیم کارفرما باشد.

15. تیم هنری مناسبی برای تمرین و اجرا انتخاب شوند.

16. فرایندها با نظارت تیم کارفرما انجام شود.

17. اجرای برنامه ها در شهر مورد توافق به صورت آزمایشی اجرا شود و در صورت مطلوب بودن در سال بعد با هماهنگی مسولین ارشد مناطق کشور، تیم نمایش به صورت فشرده در رده های آن مناطق اجرا داشته باشند.

18. همکاری مدیریت محترم هنری سازمان و استفاده از تجربیات ایشان در تمام مراحل و کنترل کیفی محتوای تولید شده ضرورت دارد.

19. منابع قابل استفاده

شهید مطهری: داستان راستان

علی دوانی: داستان های ما ، ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل (از منابع دینی)

سیده سارا شفیعی: کتاب من (اگر یک بار دیگر به دنیا می آمدم، 97 داستان کوتاه برای آرامش)، نشر بهار سبز

مسعود لعلی: شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید (مجموعه کتب)، نشر بهار سبز

کانال خانواده مهربان https://eitaa.com/khanevadeh_man_ir  

سایت خانواده مهربان http://www.khanevadeh-man.ir

سایت http://www.dastanak.com

 

دریافت نسخه اینترنتی مطالب

 

دریافت فایل  پیشنهادات نمایشنامه نویسی با تجربه های گرانقیمت حاصل از مشاوره ها word
حجم: 906 کیلوبایت

 

 

دریافت نسخه اینترنتی مطالب

 

دریافت فایل  پیشنهادات نمایشنامه نویسی با تجربه های گرانقیمت حاصل از مشاوره ها word
حجم: 906 کیلوبایت